به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی بانك صادرات ایران، تولید یكی از بخش‌های حیاتی در هر جامعه‌ای است. بدون تولید هرگز چرخ هیچ اقتصادی نخواهد چرخید. شاید برخی از كشورها مانند كشورهای كوچك در آسیای جنوب شرقی با تأكید بر خدمات، مدتی به حیات خود ادامه دهند، اما همان كشورها امروزه به این نتیجه رسیدند كه بدون تولید، بخشی از كار اقتصاد می‌لنگد و در چرخش استراتژیك خود، با تأكید بر شركت‌های دانش‌بنیان تلاش كردند تا خود را از رخوت به وجود آمده نجات داده و بر همین اساس، در سال‌های اخیر با اتكا بر شركت‌های دانش‌بنیان رشد مناسب اقتصادی را تجربه كردند. بانك صادرات ایران در همین راستا سابقه‌ای موثر داشته به نحوی كه سهم این بانك در حمایت از شركت‌های دانش‌بنیان از ١٤ درصد در نظام بانكی فراتر رفته است.
 
بانك‌ها برای شركت‌های دانش‌بنیان سنگ تمام گذاشتند
 
بر اساس همین اهمیت شركت‌های دانش‌بنیان بود كه سال ١٤٠١ را «سال تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامیده شد، اما این‌همه ماجرا نیست چراكه شركت‌های دانش‌بنیان به دلیل نوپا بودن و ماهیت رشدی خود نیاز به حمایت مالی شدیدی دارند. در همین رابطه چندی پیش، مدیرعامل صندوق نوآوری و شكوفایی گفته بود كه به دلیل مشكلات ناشی از كرونا و كمبود مالی، بسیاری از شركت‌های دانش‌بنیان از دور رقابت خارج شدند.
در حقیقت باید علت این حساسیت بالای شركت‌های دانش‌بنیان را در تعریف آن جستجو كرد؛ چراكه شركت‌های دانش‌بنیان، موسسه خصوصی یا تعاونی است كه به‌منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر و باارزش افزوده فراوان به‌ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط تشكیل می‌شود و بر اساس همین تعریف می‌توان گفت كه بدون تأمین مالی این شركت‌ها توان رقابت و حتی سرپا ایستادن را ندارند.
از طرف دیگر در هر اقتصادی بانك‌ها بزرگ‌ترین تأمین‌كننده تسهیلات خرد و كلان هستند. در ایران نیز این موضوع صدق كرده و بانك‌های ایرانی نیز طبیعتاً در تأمین مالی خرد مهم‌ترین ابزار هستند در این حوزه نیز بانك‌های ایرانی تلاش زیادی كردند.
اخیراً بانك مركزی در خصوص تأمین مالی شركت‌های دانش بنیان گزارشی را ارائه كرده كه نشان می‌دهد كه بانك‌ها برای شركت‌های دانش‌بنیان سنگ تمام گذاشتند.
 
رشد ١٢٧ درصدی تسهیلات اعطایی بانك‌ها به دانش‌بنیان‌ها در سال ١٤٠٠
 
بر اساس آمار اعلامی بانك مركزی، بانك‌ها در ١٠ ماه نخست سال گذشته به ١١٧٦ شركت دانش‌بنیان بیش از ٥٠٩ هزار میلیارد ریال تسهیلات اعطا كردند كه رشد ١٢٧ درصدی نسبت به سال ١٣٩٩ داشته است و فقط در دی ١٤٠٠ به ٤٦٠ دانش‌بنیان ٤٤ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد كه رشد ٣٢ درصدی نسبت به مدت مشابه ١٣٩٩ داشت كه این روند با هدفمندی دقیق در ارائه تسهیلات بانكی جهت رونق تولید و اشتغال‌آفرینی مؤثر و پایدار ادامه یافته و افزایش ٥٥ درصدی تسهیلات پرداختی بانك‌ها به بخش‌های اقتصادی در ١١ ماهه ١٤٠٠ به مبلغ ٢٥٤٣ هزار میلیارد تومان تحقق یافت.
 
نقش برخی از بانك‌ها در این حوزه بیشتر و پررنگ‌تر بوده است. به‌عنوان نمونه بانك صادرات ایران برای حمایت از شركت‌های دانش‌بنیان تا پایان شهریور سال گذشته و قبل از مطرح‌شدن شركت‌های دانش‌بنیان به شكل امروزی آن و انتخاب شعار سال برای آن، با صندوق نوآوری و شكوفایی تفاهم‌نامه تأمین ٢٠ هزار و ٩٠٠ میلیارد ریالی را امضا و اقدام كرده بود. این بانك برای پیگیری بیشتر تأمین مالی شركت‌های دانش‌بنیان، مانع‌زدایی از تولید را نیز در دستور كار امسال خود قرار داده و اعلام كرده است كه استمرار اشتغال و جلوگیری از توقف تولید در كنار واحدهای تولیدی ایستاده و برای كمك به رفع این دغدغه مأموریت دارد.
 
در سال جاری نیز همین رویه تأمین مالی ادامه داشته و با توجه به نام‌گذاری سال و تأكید بیشتر بر شركت‌های دانش‌بنیان، بانك‌ها همت خود را بیشتر كرده و اقدامات مفیدی انجام دادند؛ چراكه همان‌گونه كه پیش‌تر تأكید شده بود، یكی از وظایف و رسالت‌های اصلی بانك اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی، مردم و مشتریان است كه برای تحقق این امر مهم، بانك‌ها با طراحی محصولات جدید و جذب منابع، روند تسهیلات دهی به مردم را تسریع كنند.