به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت اقتصاد ششم دی ماه ۱۴۰۰ برای اولین بار ۱۳ بانك دولتی ملی، صادرات ایران، سپه، رفاه كارگران، توسعه صادرات، كشاورزی، ملت، توسعه تعاون، مسكن، تجارت، صنعت و معدن، قرض الحسنه مهر ایران و پست بانك ایران را ملزم به پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن كرد؛ یعنی تسهیلاتی با مبالغ زیر ۱۰۰ میلیون تومان و بر اساس اعتبارسنجی.

تقریباً شرایط اعطای تسهیلات بدون ضامن ۱۳ بانك دولتی مشابه هم است. شاغلین، بازنشستگان و مستمری‌بگیران دستگاه‌های اجرایی دولتی (شامل: وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی، شركت‌های دولتی و…) و نهادهای عمومی غیردولتی و كارمندان شركت‌های معتبر بخش خصوصی حسب تشخیص بانك كه واریز حقوقشان نزد بانك است می‌توانند بر اساس اعتبارسنجی و امتیاز اعتباری A،B و Cاز این ۱۳ بانك دولتی وام بدون ضامن بگیرند.

در این قانون كه از زمستان پارسال اجرایی شده، برای دریافت وام‌های تا ۵۰ میلیون تومان نیازی به ضامن نیست و فقط نامه كسر از حقوق كفایت می‌كند. در وام‌های ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن هم، علاوه بر نامه كسر از حقوق، نیاز به اخذ سفته یا چك نیز هست.

از زمان آغاز این طرح تا به امروز، بانك‌های مختلف اقدامات و دستورالعمل‌های لازم جهت اجرای پرداخت وام بدون ضامن در شعب بانكی خود را انجام داده‌اند. یكی از این بانك‌ها بانك صادرات است.