به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بانك صادرات ایران، نخستین «چك امن دیجیتال» همزمان با رونمایی از سامانه چكاد بانك مركزی در سامانه همراه‌بانك صادرات ایران صادر شد و مشتریان، فعالان اقتصادی و بازرگانان می‌توانند با استفاده از این خدمت برای به حداقل رساندن ریسك‌ها و نگرانی‌های موجود در مورد چك‌های كاغذی به صورت غیرحضوری و بدون مراجعه به شعب، از این فناوری نوین استفاده كنند.

درخواست و صدور دسته‌چك دیجیتال، صدور، دریافت، انتقال و وصول درون بانكی و بین بانكی چك دیجیتال، ضمانت آن توسط شخص ثالث، ابطال و مسدودی، دریافت گواهی عدم پرداخت، استعلام و مشاهده كارتابل چك‌های دریافتی از جمله مهمترین قابلیت و مزیت‌های راه‌اندازی چك امن دیجیتال بانك صادرات ایران است.

تمامی قوانین و مقررات چك كاغذی در مورد این خدمت نوین صدق می‌كند. در چك امن دیجیتال چك كاغذی حذف و با استفاده از امضای دیجیتال معتبر می‌شود. چك دیجیتال سرعت، دقت و امنیت بیشتری در عملكرد و نقدشوندگی نسبت به چك‌های كاغذی دارد.

سامانه «چكاد» با هدف ایجاد بستری برای ارائه چك امن دیجیتال و رفع مخاطرات احتمالی چك‌های كاغذی راه‌اندازی شده كه امكان مدیریت و نظارت آنلاین مبادله چك را برای شبكه بانكی و بانك مركزی فراهم می‌كند.

از مزایای چك امن دیجیتال می‌توان به سرعت زیاد در ثبت و پردازش، عدم نیاز به ارسال نسخه فیزیكی چك، اطمینان افراد از ثبت چك در سامانه مربوطه، امنیت بالا و عدم امكان سرقت یا تحریف چك اشاره كرد.